Mijn tactiek om altijd de beste aanbiedingen te scoren

De feestdagen komen er aan en dat is voor veel mensen de periode waarin er meer uitgaven gedaan worden. Cadeaus voor Sinterklaas, nette kleding voor de feestdagen, kerstdecoratie en we geven vaak wat meer geld uit aan eten en drinken.

Met ook nog drie verjaardagen in de familie wordt december voor ons een dure maand. Hier bewust van zijn is goed, want je kunt er vooraf rekening mee houden. Maar er schuilt ook een gevaar in. Door dit te accepteren, kun je onbewust meer geld uit gaan geven dan je van plan was, onder het motto “het is toch een dure maand”.

Iemand die kostenbewust bezig is (en als je deze blog leest, ben je dat vast), kan dit ook zien als een kans. Wanneer je veel geld uitgeeft, kan er ook veel bespaard worden. Juist in de laatste maanden van het jaar vallen winkels en webshops over elkaar heen met kortingen, acties en aanbiedingen. Het perfecte moment om producten voor de laagste prijs te scoren.

Ik heb mijn eigen tactiek om altijd de beste aanbieding te kunnen scoren. Hier onder beschrijf ik hoe!

Plan ruim van tevoren

Het belangrijkste, maar ook het meest lastigste, is om ruim van tevoren de aankoop te plannen. Wanneer je vandaag bedenkt dat direct iets nodig hebt, loop je de beste aanbiedingen mis.

Speciale acties worden enkele keren per jaar gehouden en seizoensproducten zijn het duurst aan het begin van het seizoen. Bij veel bedrijven zijn de jaarlijkse resultaten belangrijk en loopt het boekjaar gelijk met de jaarkalender. Hierdoor zijn ze vaak bereid aan het eind van het jaar extra korting te geven om het jaar nog even (extra) succesvol af te sluiten of een verkoopbonus veilig te stellen.

Door ruim van tevoren je aankopen te plannen, heb je alle tijd om de beste aanbiedingen afwachten. Daarnaast zorgt het er voor dat je geen impuls aankopen doet en het uitstellen van je aankoop geeft je gelegenheid om na te denken of je het product echt wel nodig hebt.

Wanneer ik denk dat ik iets nodig heb, zoek ik uit welk product ik specifiek wil hebben en noteer ik het in Google Keep. Vervolgens zoek ik uit wat het redelijkerwijs mag kosten en bedenk ik me wanneer ik het nodig heb of ik verwacht dat het goedkoop aangeboden wordt. Dit zet ik er direct bij.

Voorbeeld 1:
Voor op de camping en in de tuin willen we graag een bluetooth speaker. Kortgeleden is de JBL Flip 5 uitgekomen en deze spreekt me erg aan. Maar omdat het om een recent model gaat, is hij nog relatief duur. Ik verwacht dat deze volgend voorjaar (wanneer we hem echt nodig zijn) een stuk goedkoper zal zijn. In Google Keep heb ik het volgende genoteerd: JBL Flip 5 (115,- euro / April 2020)

Voorbeeld 2:
Ik heb twee spijkerbroeken nodig. Ik draag graag PME en ik verwacht dat in December de wintersale begint. Ik heb ik Keep het volgende genoteerd: Spijkerbroek (PME / 120,- euro / dec. 2020)

Weet wanneer je moet kopen

Om je aankopen ruim van tevoren te kunnen plannen, is het goed te weten wanneer de aanbiedingen zijn. Hiervoor heb ik onderstaande lijst aangemaakt:

Voor aanbiedingen die door het jaar heen lopen, heb ik een account op pepper.com. Dit is een website waar de beste aanbiedingen gepost worden door koopjesjagers. Door alarmen in te stellen krijg je een notificatie wanneer je gewenste product in de aanbieding is.

  • Zomer uitverkoop (Juni/Juli)
  • Winter uitverkoop (Nov/Dec)
  • Black Friday (29 nov)
  • Cyber Monday (2 dec)
  • MediaMarkt BTW dagen (Okt /Feb)
  • Hema Landal actie (Okt)
  • Bouwmarkten (Pasen / Hemelvaart)

De aankoop

Wanneer met moment daar is dat ik het product echt wil kopen, vergelijk ik nog een keer de prijs met verschillende websites om zeker te weten dat ik de laagste prijs heb. Handige sites zijn:

Door bovenstaande tactiek toe te passen, lukt het mij regelmatig om producten met een flinke korting te scoren. In enkele gevallen lukt het ook niet, het is dan wel zo dat ik in de maand dat ik het product aan wil schaffen, dit ook doe. Anders blijf je wachten op een aanbieding die misschien nooit gaat komen. Ben je hier toe bereid, dan kun je je af vragen of je het product wel echt nodig bent!

Heb jij een andere tactiek, of ter aanvulling een goede tip? Laat het weten in de comments onder dit blog artikel.

Dit vind je misschien ook leuk...